Voor de klas na corona? VO-Docenten verschillen van mening
Veel docenten in het voortgezet onderwijs draaien overuren. Lessen digitaliseren, contact houden met de leerlingen via Skype, mail of WhatsApp en ondertussen ook het eigen huishouden runnen en voor eventuele eigen kinderen zorgen. Pittige tijden, maar ook een periode waarin mooie initiatieven ontstaan, docenten elkaar meer helpen dan ooit en voor elkaar klaarstaan. Daarom 4 positieve verhalen van VO-Docenten vanuit heel Nederland. In deze blog het derde verhaal van Natascha Janssen.
Ook Natascha Janssen uit Alkmaar heeft het als tekendocent van 12 klassen en mentordocent van een brugklas drukker dan normaal. Vooral met alle individuele vragen die op haar afkomen. Hoe ga je hiermee om, en hoe houd je persoonlijk contact met je mentorleerlingen? Drie tips van Natascha.
1. Hoe houd je grip op alle binnenstromende vragen?
“Ik geef les aan 12 klassen. Wanneer ik alle individuele vragen van mijn leerlingen zou moeten beantwoorden, heb ik hier een dag- en nachttaak aan. Ik heb voor elke klas een vast moment in de week ingeroosterd waarin ze mij vragen mogen sturen. Alle vragen en antwoorden bundel ik, en mail ik naar de hele klas. Dit scheelt mij veel tijd. En zo leren leerlingen van elkaars vragen.”
2. Hoe houd je contact met je mentorleerlingen?
“Ik merk dat vooral de brugklasleerlingen het een moeilijke situatie vinden. Ze missen hun klasgenootjes, waardoor ze kunnen vereenzamen. Daarnaast hoor ik dat sommigen het lastig vinden om ’s ochtends uit hun bed te komen om op te staan en dat ouders hier niet goed bovenop zitten. Zo kunnen ze het gevoel krijgen dat ze aan hun lot zijn overgelaten.”
“Daarom heb ik 1 keer per week persoonlijk contact met mijn mentorleerlingen. Iedere leerling individueel bellen kost veel tijd. Daarom videobel ik ze in groepjes, via WhatsApp. Met 3 of 4 leerlingen bespreken we dan hoe het gaat. Hierdoor vermijd je dat je telkens dezelfde vragen moet beantwoorden, maar voor de leerlingen is het ook een fijn contactmoment met elkaar.”
2. Hoe behoud je het groepsgevoel in de mentorklas?
“Ik heb met mijn mentorleerlingen afgesproken dat ze elke dag twee keer met elkaar bellen, in groepjes. In de ochtend bespreken ze wat ze gaan doen, en in de middag bespreken ze hoe dit ging. De groepjes zijn elke dag anders. Degene bovenaan de groepslijst belt de rest. Zo wordt niemand buitengesloten en houden ze onderling contact.”
Zorgeloos direct weer voor de klas of liever uitstel tot ná de zomer? Uit een online poll van Docentdirect.nl blijkt dat VO-Docenten hier heel verschillend over denken.
Via Docenten Onder Elkaar, de LinkedIngroep voor VO-Docenten, publiceerde Docent Direct een poll met de volgende stelling:
---
Weer naar school na weken thuis lesgeven vanwege de coronacrisis. Hoe sta jij daarin?
Het resultaat geeft aan dat er een grote variatie is in meningen over lesgeven ná de 'lockdown'. 20% van de VO-Docenten maakt zich geen zorgen, 41% is blij naar school te kunnen maar wil goed letten op de afstand, 9% heeft aarzelingen bij het schoolbezoek en 30% wacht liever met lesgeven tot na de vakantie.
----
Het verschil in visie en mening is een aandachtspunt waar schoolleidingen en teammanagers bewust rekening mee moeten houden in de informatie en communicatie naar groepen docenten.
De poll is ingevuld door 44 docenten uit het VO. Daarmee is de poll niet representatief voor alle VO-docenten. De verschillen zijn wél indicatief te noemen, voor wat betreft het verschil in meningen.