Skip to main content Skip to footer

7 Tips voor minder werkdruk in het Voortgezet Onderwijs

Werkdruk is een terugkerend onderwerp in het onderwijs en specifiek het voortgezet onderwijs. Wij geven 7 tips hoe je met die onderwijs-werkdruk om kunt gaan.

Werkdruk in het voortgezet onderwijs: 79% van de docenten heeft hier volgens de AOB last van. Een belangrijk onderwerp dus, die werkdruk. Docent Direct geeft je 7 tips om actief je werkdruk te verminderen. Zo kun je met meer plezier aan de slag met jouw baan in het onderwijs.

Werkdruk Onderwijs Tip 1 – Maak werk van werkdruk

Maak werk van werkdruk. Het klinkt wellicht als cliché. Toch is dat het niet. De “misschien-lost-het-zichzelf-wel op”-gedachte komt vaker voor dan je zou denken. Zeker in het onderwijs. ‘Druk’ is langzamerhand de regel geworden. ‘Rustig’ is de uitzondering. Ook is een te hoge werkdruk meestal een sluimerend proces. ‘Veel’ verandert langzaam in ‘te veel’. Aan de slag met werkdruk begint dus met de wil om er zelf écht iets aan te doen.

Werkdruk Onderwijs Tip 2 – Getting-things-done

Misschien ken je ‘m wel: de getting-things-done-methode. Hij werkt ook in het onderwijs. Een van de regels ervan is dat je een duidelijke keus maakt om handelingen wél of niet op te pakken. Het voorkomt situaties waarin je iets, bijvoorbeeld een e-mail, nakijk-werk of andere taak, steeds weer tegenkomt zonder deze écht op te pakken en af te ronden.

Een belangrijk onderdeel van de getting-things-done-methode is ervoor zorgen dat je een besluit neemt. Uitstellen mag daarbij nog steeds, maar doe dan wel het bewust. Je hebt eigenlijk drie opties omtrent jouw taak in het onderwijs:

  1. Je gaat er direct mee aan de slag
  2. Je plant de taak in je agenda
  3. Je stelt de taak bewust uit tot later

Werkdruk Onderwijs – Tip 3 – Skip een overleg

Organisaties houden van overleggen. Het voortgezet onderwijs vormt hierop geen uitzondering. Ja, overleggen kunnen zinvol zijn. Maar te veel ervan slokt jouw tijd en energie op. Tip 3 is daarom heel eenvoudig: sla eens een onderwijsoverleg over, zeker als je denkt dat dit overleg weinig zinvol is voor jou persoonlijk of voor je school.

Om er zeker van te zijn dat dit je niet aangesproken wordt op jouw afwezigheid, zou je dit vooraf bij je leidinggevende kunnen melden. Toon daarbij aan dat je een bewuste weloverwogen prioritering hebt gemaakt op basis van alle werkzaamheden die je nog had liggen. Bij een goede onderbouwing krijg je jouw leidinggevende zeker mee in jouw visie.

Werkdruk Onderwijs – Tip 4 – Ruil uit

Werkdruk in het onderwijs wordt pas vervelend als het werk je tegen gaat staan. Je kunt dit deels voorkomen door taken uit te ruilen. Er zijn binnen je werk altijd onderwijstaken waar je minder enthousiast van wordt. Maar misschien heeft een collega wel véél minder problemen met diezelfde werkzaamheden. Onderzoek dus of je een deel van jouw belemmerende werkzaamheden kunt uitruilen tegen werkzaamheden die jou veel minder energie kosten. Of die je zelfs energie opleveren.

Werkdruk Onderwijs – Tip 5  – Overleg

Houd je problemen omtrent werkdruk in het onderwijs niet voor jezelf. Betrek je leidinggevende van je school. Een goede leidinggevende denkt graag met je mee. En zijn de oorzaken van je werkdruk persoonlijker, raadpleeg dan eens een bedrijfsarts. Dat klinkt zwaar maar een bedrijfsarts heeft vaker mensen gezien met vergelijkbare klachten en ervaringen. Een bedrijfsarts kan een goede inschatting maken of jouw werkdruk praktisch is op te lossen of dat er mogelijk meer aan de hand is waardoor je de werkdruk ook écht als druk ervaart.

Werkdruk Onderwijs – Tip 6  – Durf nee te zeggen

“Ja” is gemakkelijk. “Nee” vormt een drempel. Niet alleen in het voortgezet onderwijs. Bij alle verzoeken: in je werk én privé. Je wilt namelijk niet te boek komen te staan als de collega die zich weinig flexibel opstelt. Maar je wilt ook niet automatisch de collega zijn die altijd ‘ja’ zegt. Als je de keuze hebt, kies dan bewust wat je wél en niet wilt doen. Durf zeker ook ‘nee’ te zeggen wanneer je geen zin in of geen tijd hebt voor het verzoek dat jouw onderwijscollega doet.

Werkdruk Onderwijs – Tip 7  – Doe meer tijdens de les

Dit is een noodmaatregel. Want het doceren is meestal de reden dat je docent bent geworden. Gedurende het lesgeven wil je niet iets anders gaan doen. Maar als jouw les en jouw groep de mogelijkheid bieden, probeer dan je leerlingen net wat vaker zelfstandig aan het werk te zetten. Dat kan je nét de 10 of 15 minuten extra tijd geven om nakijkwerk of administratie op te pakken.